کد مطلب:278638 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

گفتار ما
عباراتی كه گواه آن است كه عیسی علیه السلام پشت سر مهدی - عجل الله تعالی فرجه - نماز می خواند، در روایات زیاد است، و شاید - البته خدا می داند- علت اصرار و



[ صفحه 215]



تأكید امامان معصوم علیهم السلام بر این مطلب، این باشد كه چون پیروان عیسی علیه السلام كه جمعیت زیادی از اهل زمین را هم تشكیل می دهند، گمان می كنند كه عیسی علیه السلام، آخرین پیامبر است و نمرده است، ظهور خواهد كرد و زمین را از فساد پاك خواهد نمود و اوست كه بشر را از فساد و تباهی و ظلم و آلودگیهای دیگر نجات خواهد داد، و این بیانات به منظور نفی این خیال و باطل اعلام نمودن آن است، چنانكه در روایات چهارم و پنجم هم به این مطلب اشاره شده است.

دقت در زوایای این روایات نشان می دهد كه مقصود روایات، همان چیزی است كه ما بیان نمودیم نه اینكه مقصود آنها، بیان اصل رجعت حضرت عیسی - علی نبینا و آله و علیه السلام - باشد.

اما نزول و فرود آمدن حضرت عیسی علیه السلام به یكی از دو معنی است:

الف - اگر مقصود از آیه ی (بل رفعه الله الیه) [1] این باشد كه خداوند او را به آسمانها بالا برد، در نزول و فرودش اشكالی نیست و همان معنای اصلی نزول و فرود آمدن را خواهد داشت.

ب - اگر مقصود از آیه، میراندن آن حضرت و قبض روحش باشد، نزول به معنی بازگشت روح مباركش به بدن و حضورش در كنار قائم علیه السلام خواهد بود. [2] .


[1] نساء: 158- خداوند او را به سوي خود بر كشيد.

[2] براي تحقيق پيرامون اين آيه و احتمالات آن به الميزان، ج 5، ص 133 مراجعه شود.